dinsdag 20 augustus 2013

Magic Kingdom - dag 20

Het ultieme Disney-park is natuurlijk Magic Kingdom. Toch is dit niet park waar ik meeste naar uitkeek, dit park lijkt immers het meest op Disney Parijs -Disneyland, dus ik was een beetje bang voor de vergelijking. En inderdaad dat zal een beetje de rode draad van vandaag zijn.
Overigens begonnen we onze dag niet in het park maar bij Planet Hollywood. Omdat het park vanavond tot elf uur open is en wij de vuurwerkshow willen zien, slapen we namelijk eerst een beetje uit en gaan dan brunchen in Downtown bij Planet Hollywood. De filmprops die hier te zien zijn, zijn indrukwekkend, wat te denken van Herbie, de bus van Speed of kleding uit de film Titanic. De man bij de uitgang weet me te vertellen dat de filmprops niet allemaal uniek zijn (want in films hebben ze vaak meerdere exemplaren van alles) maar dat sommigen dat wel zijn en dat ze in ieder geval allemaal echt in de films gebruikt zijn. Dat is wel gaaf, het eten zelf is trouwens prima, niet bijzonder, maar wel goed.
                            De drukke entourage van Planet Hollywood.

We rijden verder, nu echt naar Magic Kingdom. Dit blijkt nog best omslachtig, we komen op de parkeerplaats, nemen plaats in het trammetje, maar deze brengt je niet zoals bij de andere parken naar de ingang, maar naar een station waar de monorail je verder brengt naar Magic Kingdom..
            De ingang, let the memories begin..

Nou goed, maar dan zijn we er ook echt. Eerst even door de tassencontrole (de meest zorgvuldige bij de parken tot dusver), door de poortjes en dan staan we in Main Street. 
                     Main street

De vergelijkingen beginnen natuurlijk meteen. het roze hotel van Parijs ontbreekt dus de ingang zelf is minder mooi, maar de Main Street is hier ruimer en mooier opgezet vind ik.  Het kasteel is wit in plaats van roze en zo op het eerste oog minder mooi. Het quartet dat er staat te zingen is er goed trouwens, dus we blijven even staan luisteren.
                                The Dapper men

We willen een fastpass halen voor Space Mountain, dus we lopen naar tomorrowland. (En ja, nou heb ik het liedje uit Annie in mijn hoofd, ach de Disneyliedjes zullen me daar wel weer vanaf helpen).

Met de fastpass op zak lopen we nu naar Big Thunder Mountain en de voor ons nieuwe achtbaan/boomstam (?) ernaast, Splash Mountain. We draaien wat af en komen bij the Haunted Mansion uit. Dit huis is een hele ander bouwstijl en ook de attractie blijkt anders dan die in Parijs, al zijn er wat principes hetzelfde zoals de lift naar beneden en het kerkhof rond het huis heen. Het verhaal is echter minder duidelijk, terwijl juist de poppen en teksten helderder zijn. 
De parade is net begonnen, waardoor de wachttijd bij Big Thunder Mountain lager is als aangegeven. nooit verkeerd natuurlijk. In welke stijl dan ook, deze op hol geslagen mijn is altijd leuk om te doen.  
We gaan naar Splash Mountain, geïnspireerd op het voor ons onbekende 'Song of the South'. Ik herkende wel wat dingen van Broer Konijn uit de strips en ook het slotnummeris een bekende, maar het zegt me verder niet zoveel. De ride zelf is leuk, de poppen erg mooi en omdat we er weer een keertje nat in worden, is het ook heerlijk verfrissend. Het is trouwens een hele benauwde dag, dus ik drink tussendoor veel en die verfrissing is ook maar kortdurend..

                            Wanneer we langs het kasteel lopen zien we Mickey..

Inmiddels is de fastpass geldig voor Space Mountain en kunnen we ook nieuwe fastpass halen (voor Buzz dit keer). Space Mountain was voor mij de grootste verrassing, deze is zo totaal anders. Het gebouw is anders, maar dat zegt niet zoveel, maar ook de ride is compleet anders; je komt namelijk in karretjes, voor 3 personen, die achter elkaar zitten en er zijn dan twee karretjes met elkaar verbonden. Het is een beetje een acht/rodelbaan.  Ik vond hem erg leuk en vooral heel anders, want ik kan hem met geen enkele ride vergelijken, terwijl de Parijse Space Mountain natuurlijk wel wat lijkt op andere achtbanen in het donker. Hij is niet zo spectaculair als de achtbaanvariant en gaat bijvoorbeeld ook niet over de kop. 
Een andere bekende, die ook echt van alle bekende het meeste lijkt op zijn evenbeeld in Parijs is Buzz. Door een technisch probleempje vallen we stil en doordat ik mijn vizier blijkbaar op de jackpot had, haalde ik een waanzinnig hoge score.. 366.660...Hmm dat ga ik nooit meer evenaren.
.                                Ogen op het doelwit in Buzz.

We besluiten nu de zoete kant van Disney te bekijken en lopen naar Fantasyland..  We kijken hier vooral ook even rond, bij Dumbo, Ariël, we lopen langs het kasteel van Belle en langs een groot hek. Ze zijn bezig met de aanleg van een achtbaan in het thema van de Sneeuwwitje en de zeven dwergen, leuk maar dus nog niet klaar. Wij willen wel in Winnie de Pooh en It's a small world en halen eerst een fastpass voor Winnie. We krijgen bij deze fastpass een suprpisefastpass voor Micky's Philharmagic en al is dat als fastpass een beetje een lachertje, want de fastpassingang is gewoon net zo snel/langzaam als de gewone ingang, we lopen hier ook naar binnen want we kennen deze attractie niet. Het blijkt een 3D-film, waarbij vele bekende Disneyfiguren met de zo bekende muziek voorbij komen. Het is zo herkenbaar dat ik toch blij ben met de fastpass, deze hadden we anders waarschijnlijk overgeslagen.. 
 Het kasteel aan de achterkant met de mooie ramen van het restaurant.

We gaan het kasteel even bekijken, we mogen er niet in, maar lopen er wel even langs. Binnen in het kasteel is een restaurant en dus alleen als je een tafel gereserveerd hebt mag je doorlopen. Je kunt er dus wel door, maar er is geen grot met de draak en ook geen galerij met het sprookje in glas en lood. Wel blijken er aan de achterkant mooie glas en lood ramen te zijn en ziet het kasteel er zo een stuk mooier uit. De zijkant is wat kaler qua muren en ik blijf die in Parijs mooier vinden. Ik weet trouwens wel waarom die in Parijs roze is, heb immers ooit een boek over Disney Parijs gekocht. Het was oorspronkelijk niet de bedoeling, maar toen ze het kasteel bouwden bleek die tegen de vaak grijze luchten in Parijs niet voldoende af te steken en ze hebben hem dus roze geschilderd.
Als we in de rij staan bij Winnie blijkt er een defect. De persoon bij de balie legt uit dat er honing over de rails is gekomen omdat Winnie en Tigger weer eens aan het harrewarren waren geweest. Grappig, en de kinderen nemen het voor waar aan. Wij gaan dan maar eerst wat eten en doen 'It's a small world' daarna. Weer zo'n liedje die de hele tijd blijft hangen, maar het toch altijd weer leuk om te zien.
                                                       Nederland

We proberen hierna Winnie nog een keer. Echt een kiddieride, maar wel snoezig. Toch hebben we even genoeg snoezig gehad en omdat we hier ook Pirates wel willen doen lopen we verder naar Adventureland. omdat het al donker is kunnen we Junglecruise niet meer doen en ook de tikiroom blijk gesloten dus in dit deel van het park doen we alleen Pirates en ook al is deze ride korter dan die van Parijs, deze vind ik leuker vooral omdat ze hier Jack Sparrow veel meer in verwerkt hebben.
                            Pirates of the Carribean

Omdat we de meeste dingen wel gedaan hebben besluiten we toch naar de eerste electrical parade te gaan kijken en dus meteen na het vuurwerk naar huis te gaan. We vinden voor de parade een mooi plekje op een brug en schuiven later verder naar het plein voor de show.

                                        Electrical Parade: Hook's schip.

                                           Vuurwerkshow

We gaan met de enorme massa mee naar buiten, trotseren de wachtrij bij de monorail en eenmaal thuis relaxen we nog even op de bank. 
Terwijl ik dit schrijf is de laatste volle dag al begonnen en ik zal morgen de laatste rustdag en vandaag nog bijwerken, want ik loop nu toch wat achter. Wordt vervolgd dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten